CENTRE DE DOCUMENTACIÓ I MUSEU TÈXTIL

Blog

La gestió del préstec d’objectes patrimonials. PART 2/3

Continuem amb la descripció del procés de gestió d’un préstec d’objectes patrimonials a partir de les peces prestades per a l’exposició “El despertar a la vida. Infancia y adolescencia en el Antiguo Egipto”, comissariada pel Museo Arqueológico Nacional de Madrid.

En aquesta mostra, organitzada per l’Ajuntament de Córdoba i produïda per l’empresa EULEN Art, el Museu Tèxtil hi participa prestant quatre peces del seu fons: tres teixits i una túnica infantil. Totes elles s’havien restaurat per a una exposició anterior, però s’han revisat, microaspirat i s’han preparat suports adients per a la nova mostra.

Cada suport es realitza segons la manera d’exhibir la peça, que ha estat acordada amb els organitzadors de l’exposició. S’ha de tenir en compte l’estat de conservació de cada objecte i que la manera de presentar-lo afavoreixi una correcta lectura de les seves característiques físiques i estètiques. Cal remarcar que quan es dissenya una exposició, sobretot si ha de contenir peces tan fràgils com els tèxtils, s’han d’emprar materials segurs des del punt de vista de la conservació, és a dir, han de ser inerts i estables, tant física com químicament. Això implica les vitrines i els suports que necessiten les peces

En el cas dels objectes prestats pel museu hi ha diversitat de tipologies:

Túnica núm. reg. 263: s’exposa en un suport en forma de T, que li dona estabilitat i permet veure les decoracions i com està tallada i confeccionada. Si es muntés sobre un maniquí es produirien arrugues a la part de les aixelles que poden ser irreversibles i provocar trencaments i fragilitat a les fibres. Aquest suport en forma de T és de metall i es cobreix amb una làmina de polietilè i una capa de buata, perquè la peça reposi de forma relaxada. És important que el suport permeti una fàcil manipulació i muntatge de la peça, per això sovint es construeix a partir de diferents elements. En el cas de la túnica, les peces que sostenen els braços són desmuntables

Esquerra: estructura de metall en forma de T coberta amb làmina de polietilè. Dreta: tub de cartró, per un dels braços de la T, cobert amb buata i folrat amb materials neutres.

• Fragment de sudari núm. reg. 306: s’exposa en pla, sobre una làmina de polietilè microperforat, d’1 mm de gruix, que li aporta protecció i estabilitat contra possibles vibracions.

Esquerra: teixit restaurat, consolidat sobre un suport de lli. Dreta: preparació de la làmina de polietilè microperforat, a mida de la peça.

• Teixit núm. reg. 333: s’exhibeix inclinat, per això s’ha confeccionat un suport rígid, on s’ha fixat la peça amb punts de restauració. Està construït amb una base de policarbonat cel·lular, cobert amb buata i folrat amb una tela de cotó tenyida amb tints estables, segons el color triat per l’organització.

Esquerra: teixit restaurat, consolidat sobre un suport de lli. Dreta: preparació de la làmina de polietilè microperforat, a mida de la peça.

• Frontal de túnica infantil núm. reg. 5931: per comprendre millor la peça es va acordar exposar-ho en vertical. El fragment original de teixit històric està fixat, mitjançant punts de restauració, sobre un teixit neutre de lli. En el revés d’aquest teixit, per la part superior de la peça, es cus manualment una cinta de cotó amb punt d’escapulari. Aquesta cinta té la femella del Velcro®. A l’interior de la vitrina hi haurà la part mascle del Velcro®. D’aquesta manera el pes de la peça es reparteix de forma uniforme i no recau sobre el teixit antic, sinó sobre la tela de suport on està fixat. És convenient que la tira de Velcro® que hi ha a l’interior de la vitrina es fixi amb grapes d’acer inoxidable, ja que els adhesius contenen components químics que poden ser perjudicials.

Dreta: Velcro® cosit a una cinta de cotó, fixada amb punt d’escapulari al teixit de suport de la peça.

Totes aquestes intervencions es realitzen al Departament de Restauració del Museu Tèxtil. Requereix coneixements específics i, com veieu, les operacions són delicades i es fan manualment per la qual cosa s’han de planificar amb temps.

En l’elaboració de suports a vegades també intervé l’Àrea de Conservació ja que és molt important que hi hagi una comunicació fluida amb l’organització de la mostra perquè coneguin els requeriments expositius de les peces. Si totes elles van preparades i amb els suports adients s’estalvien molts problemes i possibles afectacions negatives durant el transport i muntatge de l’exposició.

Ho explicarem al proper blog!

Desplaça cap amunt